Zoeken
  • Gert-jan Van de Sanden

Ssst. Niet verder vertellen

Reclame is veranderd. Ik heb het al meerdere keren in mijn bijdragen verkondigd. Daar waar vroeger een folder of een plaatselijke advertentie de omzet opnieuw een impuls gaf, heeft dat de afgelopen tien jaar aan effect ingeboet. Het credo luidt nu 'online'. Iedere zichzelf serieus nemende ondernemer heeft inmiddels een (goed rankende) website of webshop. De nieuwe generatie klanten (ja, ook steeds meer ouderen) zoeken en vinden je bedrijf in eerste instantie online. Al google- , twitter- en facebook-end proberen we dat online zijn nog eens extra te promoten.


Inmiddels beginnen de diverse sociale media aardig vol te lopen met roeptoeterende ondernemers die vechten om aandacht. Je kunt je facebook niet open zetten of er komt wel een verzoek om mee te doen aan een like- en winactie, een auto van je voorkeur samen te stellen, een eet-evenement zeker niet te missen en daarvoor toch zeker een nieuwe jurk, broek of rok met bijpassende schoenen van de laatste mode aan te schaffen. Steeds meer ongewenste informatie die je door je aanwezigheid op die fora min of meer algoritmend opgedrongen wordt.

Gelukkig kun je als social media gebruiker veel van deze informatie ook weer uitzetten, maar dat er info langskomt die via je profiel en voormalig bezoek getarget is, daar ontkom je niet meer aan.


Kortom het web raakt steeds meer vervuild van ongewenste reclame-exposure. De vrijblijvendheid in consumptie daarvan is een beetje zoek aan het raken. Wat moet je dan als ondernemer? Wat kun je doen om je handel aan de man te brengen?


Ik ga u een geheim vertellen.

U kunt ook gewoon weer eens adverteren of een flyer of poster maken en laten verspreiden… Op een markt, een evenement, beurs of lekker ouderwets huis-aan-huis. (Deze laatste 'by far' nog steeds de méést effectieve reclamevorm blijkt telkens weer uit onderzoeken.)

Ouderwets? Ja, dat wel misschien. Ongetarget en dikwijls ook ongewenst en minder duurzaam? Klopt ook allemaal.


Maar zie uw reclame exposure, dan wel communicatie nu eens als een mix. Een waaier van mogelijkheden waarin naast online ook plek is voor offline en outdoor communicatie. Bemerk hierbij dat de traditionele media-exploitanten over elkaar heen rollen met het verlenen van acties om te adverteren (soms met kortingen tot 75%!). Bekijk het plaatselijke krantje bij u ook nog eens goed. Het is tegenwoordig veel dunner en bevat minder advertenties. Kortom als u nu adverteert bent u spekkoper.


Ssst. Niet verder vertellen. Voor u het weet gaat iedereen dit weer doen en is uw exposure-voorsprong weer weg!




(Dit artikel is -ietwat gewijzigd- ook in juni 2016 geplaatst in de Nieuwsbrief en op de website van De Nationale Franchisegids.)


Advertenties, posters en flyers worden weer gezien!

0 keer bekeken

© 2019 door UwEigenOntwerpstudio.nl.